HSR ÚSTECKÉHO KRAJE HSR Chomutovska HSR Lounska HSR Mostecka HSR Teplicka HSR Ústecka HSR Litoměřicka HSR Děčínska


Aktuality Představujeme se Komise Finanční Pro energetickou politiku Pro oblast cestovního ruchu Pro infrastrukturu a ŽP Pro rozvoj lidských zdrojů Pro kulturu Fondy Usnesení Prezentace Tiskové zprávy HSRM v médiích Globální plán revitalizace Statistické zprávy ÚP ČR Kontakty

Komise pro oblast cestovního ruchu

Předseda: Ing. Petra Fryčková

Garant: Ing. Bořek Valvoda

Členové komise: Mgr. Michal Soukup, Petr Fišer, Ing. Radka Volfová, Zbyněk Jakš, Ing. Petra Fryčková

Zpráva o činnosti komise v roce 2019 a plán na rok 2020 Žádost

 

Exkurze „Prohlídka realizovaných projektů členů HSRM“ Komise pro cestovní ruch při HSRM
zápis z exkurze dne 22.9.2017 Žádost

 

Cesta k turistickým zážitkům vede Mosteckem

Komise pro rozvoj cestovního ruchu před časem představenstvu HSRM předkládala koncepci cestovního ruchu na roky 2009 až 2012 a představenstvo ji projednalo bez připomínek. Samozřejmě v ní velkou část zabírala otázka úlohy a aktivit Centra rozvoje turismu Mostecka (CRTM), které se po dlouhých snahách a podpoře ze strany HSRM transformovalo z neziskové organizace založené několika „nadšenci“ v příspěvkovou organizaci města*. Centrum rozvoje turismu Mostecka ale není všelékem na rozvoj turismu a cestovního ruchu, přestože je zastřešujícím subjektem. Řada nápadů vzniká i mimo něj, a to je dobře. Důležité však je, aby aktivity města Mostu, okolních měst a obcí, soukromých subjektů a případně i právě dalších nadšenců byly skutečně konečně koordinovány a propagovány, a to právě Centrem rozvoje turismu, které tak převezme role, které jsou dnes roztříštěné jednak v rámci HSRM, jednak v rámci OHK a podobně. V tom stále ještě nejsme na úrovni, na jaké bychom chtěli a měli být. Mnohem lépe pak budou fungovat i přípravy například v oblasti propagační a veletržní činnosti, která by měla region prezentovat atraktivně jako celek, nikoli ve střípcích, bez souvislosti a návazností a nebo jen s orientací na akce pořádané městem. Velká turistická síla regionu Mostecka je mimochodem paradoxně i v tom, co je považováno za jeho slabinu – myslím tím jeho charakter způsobený těžební činností. Ale je třeba si uvědomit, že těžba je nejen jedním z důležitých „živitelů“ tohoto kraje, ale je také obrovskou a unikátní devizou pro takzvanou „zážitkovou turistiku“, kterou bychom neměli nechat proplout mezi prsty.

Abych se ale vrátil k propagační a informační činnosti (bez jejíž profesionální úrovně je každý turistický cíl už dopředu odsouzen k zániku), pak v tomto směru by samozřejmě CRTM mělo být těžištěm. Turistická informační kancelář i její provoz je nastaven tak, aby mohla co nejlépe poskytovat informační servis široké veřejnosti. Kancelář musí zajišťovat propagaci statutárního města Mostu, obcí, fyzických i právnických osob podnikajících v cestovním ruchu. Jednou z možností, jak zajistit spolupráci na společné prezentaci a propojit nejdůležitější užitečné informace, je vznik poradního orgánu pro CRTM, o jehož jmenování dlouhodobě usiluji. Poradním orgánem rozumím průřezové seskupení osob působících v oblasti cestovního ruchu v nejširším slova smyslu. Jeho posláním by mělo být propojení podnikatelských aktivit měst a obcí. Měl by přinášet náměty a potřeby zvenku, koordinovat akce a termínové kalendáře v regionu, nápady na společnou prezentaci regionu. Důležitým prvkem je to, aby členové poradního orgánu byli otevřeni požadavkům zbývajících zástupců podnikajících v cestovním ruchu a vzájemně se informovali. Partnerem poradního orgánu CRTM by měla být rovněž média na bázi reklamní spolupráce.

Náplní turistické informační kanceláře je – nebo by měl být - kompletní turistický informační servis o regionu, zprostředkování překladatelských a průvodcovských služeb, informace o ubytování, stravování a dopravě, široký sortiment turistického zboží – pohledy, mapy, průvodce, publikace, suvenýry, propagační materiály, produkty vyrobené na Mostecku (víno, medovina, dřevěné hračky), dále kopírování, předprodej vstupenek na sportovní, kulturní a společenské akce, okružní jízdy – kompletní služby spojené s realizací jednodenních i vícedenních zážitkových pobytů, internetová podpora propagace Mostecka a osob působících v cestovním ruchu na www.imostecko.cz a koordinace a propagace termínového kalendáře akcí Mostecka. Prioritní je dohoda o stanovení akce roku pod záštitou města (propagované celostátně ), akce měsíce, termínovník ostatních akcí. Navrhovali jsem už i řadu standardních  propagačních metod, z nichž některé realizovány jsou a některé ne: totem CRTM, městské mobiliáře, reklamní lavičky, webové stránky, inzeráty v turistických magazínech, tištěná podoba propagačních materiálů, velkoplošná obrazovka, spoty v dopravních prostředcích, dny otevřených dveří (lidé navštíví i taková místa, která nikdy před tím neviděli), veletrhy, informační kanceláře okolních měst.

Není v našem kraji města, které by mělo větší potenciál v cestovním ruchu, více možností k trávení volného času, než u nás na Mostecku: Autodrom (automobilové, motocyklové závody, závody trucků), Aquadrom (koupaliště Ressl, vodní nádrž Benedikt, Matylda, Koldům), Aerodrom (letiště, tandemové seskoky), Hipodrom (dostihy, parkury, jízdy na koni pro veřejnost), Golf, Jezero Vrbenský (sportovní rybolov), In line dráhy (Benedikt, Hipodrom, Matylda), Muzea (Oblastní muzeum, Podkrušnohorské technické muzeum), Divadla (Městské divadlo v Mostě, Divadlo Rozmanitostí, Docela velké divadlo Litvínov), Galerie (Galerie výtvarného umění v Mostě, Galerie Radniční sklípek Litvínov, Galerie Modrý hrozen Litvínov), Hrad Hněvín, Kostely ( Kostel Nanebevzetí Panny Marie, kostel svatého Michaela archanděla, kostel sv. Jakuba Bedřichův Světec), Zámky (Korozluky, Jezeří), Planetárium, Hvězdárna, Vinařství Chrámce, Zimní sportovní areály (Klíny, Český Jiřetín, Hora Svaté Kateřiny, Brandov, Bouřňák).

Nápadů mají členové komise řadu. Některé jsme už prezentovali. Například se každoročně na hradě Hněvíně konají slavnosti magistra E. Kelleyho. Jednou z možností, jak návštěvníkům umožnit zažít něco zcela nového, v rámci těchto slavností, může být přehlídka mágů, kouzelníků nebo ukázky umění mistrů řemesel. Jednou z náplní by mohlo být téma kovářství: jak kovářství pomáhalo každodennímu způsobu života na venkově, jak ho ovlivňovalo, kdo byl kovářem (společenské postavení), život kováře (způsob života v cechu).  Účastníci by si po uhrazení poplatku mohli vyzkoušet následující aktivity: výrobu hřebíků s podkov, jednoduché svícny, různá těžítka, přívěsky, odlévané mince, ražbu mincí či pamětních medailí úderem kladiva na předem vyrobené polotovary. Stejné výrobky by se prodávaly i jako suvenýry. Slabinou je bohužel samotné zpřístupnění hradu Hněvín. Za nešťastné považuji souběh kyvadlové dopravy a pěších turistů. Během akce mohou cestu lemovat různé atrakce, stánky nebo několik zajímavých zastaveníček uzpůsobených dětem. Jednou z možností, jak ještě více zatraktivnit dominantu města, je vybudování lanové dráhy.

Jedním ze způsobů, jak formou zážitkového turistického ruchu prezentovat vybranou atraktivitu, je také interaktivní expozice. Jedním z témat zvolené expozice může být České středohoří – ukázka přírodních zákonů vrásnění, vzniku v třetihorách vulkanickou činností, průřez sopečným vrchem, geologické jevy, hranolovitý rozpad čediče, kamenná slunce, obnažené sopečné komíny, pyropové horniny (český granát) a řadu dalších. Je nereálné myslet si, že se podaří vytvořit produkt, který stoprocentně u každého návštěvníka vyvolá požadovaný zážitek. Jedno je ale jisté: Schopnost dokázat se prezentovat velmi závisí na tom, do jaké míry dokážeme spolupracovat i v okruhu širším než je ten, který je vymezen hranicemi města. Velmi důležitá je spolupráce všech zainteresovaných fyzických i právnických osob, na ní je závislá kvalita výsledného produktu. Spokojenost zákazníků v cestovním ruchu je závislá na partnerech (dodavatelích), kteří se často ani neznají, je nutné, aby o sobě alespoň věděli, aby spolu komunikovali a hlavně spolupracovali. Zákazník chápe a hodnotí svůj pobyt jako komplex. Pokud nebude s nějakou částí spokojen, znovu se nevrátí.

Mým přáním je, aby podnikatelé nevnímali kontakt ze strany Centra rozvoje turismu jako obtěžování, ale aby nakonec i sami jeho pracovníky kontaktovali a informovali je o svých aktuálních akcí, nabídkách ve svých provozovnách a areálech. CRTM jim může v propagaci pomoci, upozorňovat na novinky a podobně. Pokud si CRTM získá takovou důvěru podnikatelů v cestovním ruchu, že jej sami budou kontaktovat, tím se naplní jeho hlavní smysl.

Miroslav Suchý, ředitel Hipodromu Most a předseda komise pro rozvoj cestovního ruchu HSRM

Kontakty

Hospodářská a sociální rada Mostecka

Budovatelů 2532, 434 01 Most
telefon: 411 130 440

e-mail: sekretariat-hsrm@hsr-uk.cz
www.hsr-uk.cz/hsr-m


Zobrazit všechny kontakty...

copyright © 2010 Hospodářská a sociální rada Mostecka | webmaster © Mgr. Martin Kabrna | design © martindesign.cz