HSR-Úk
Hospodářská a sociální rada Ústeckého kraje
434
37 Most, Budovatelů 2830
U S N E S E N Í
ze 46. jednání
Předsednictva
Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje
dne 21. 9. 2009 v Mostě
od 10,00 hod.
Zasedání
zahájil a řídil předseda HSR-ÚK a poslanec Evropského parlamentu
JUDr.
Richard Falbr
Přítomni: dle presenční listiny (originál
uložen v sekretariátu HSR-ÚK)
Program jednání:
Zahájení
JUDr. Richard Falbr, předseda rady a poslanec EP
1. Kontrola plnění usnesení
předkládá
Lenka Šifaldová, tajemnice
2. Procedurální
otázky:
Průběžné čerpání rozpočtu HSR-ÚK k 30. 6.
2009
Ing. Jiří Zima, člen Finanční komise
3. Aktualizace Globálního plánu revitalizace
SZČ
předkládá Ing. Helena Veverková, předsedkyně
HSRM
4. Náměty na řešení romské problematiky
předkládá JUDr. Richard Falbr, předseda a Mgr. Pavel
Weiss, psycholog Kojenecké ústavy ÚK
5.
Různé:
5.1 Příspěvek
OK pro rozvoj lidských zdrojů – problematika školství
předkládá
Ing. Josef Matějka, předseda komise
5.2 Příprava společného jednání
Předsednictva HSR-ÚK s Radou ÚK
předkládá JUDr. Richard Falbr, předseda
Závěr
Hlasování: 8 proti 0
zdržel se 0
Program
jednání byl schválen
ZAHÁJENÍ
Předseda JUDr.
Richard Falbr zahájil 46. řádné jednání Předsednictva
HSR-ÚK, které se konalo v Mostě. Dále informoval o situaci v Evropském
parlamentu.
Usnesení č. 18/08/P: Strategie další
činnosti HSR-ÚK
Úkol splněn
Usnesení 25/08/P: Plnění usnesení č. 17/08/P
a 18/08/P z jednání předsednictva HSR-ÚK ze dne 30.10.2008
Úkol trvá
v bodě d (uložení nově ustanovenému předsedovi komise pro oblast
podnikání, aby do 31.1.2009 předložil Předsednictvu personální obsazení a návrh
činnosti komise)
Usnesení 26/08/P: Aktualizace Smlouvy o
vzájemné spolupráci mezi HSR-ÚK a Ústeckým krajem
Úkol splněn
Usnesení 5/09/P: Návrhy témat pro společné
jednání HSR-ÚK s ÚK v rámci aktualizace smlouvy o vzájemné spolupráci
Úkol splněn
Usnesení 6/09/P: Návrh plánu činnosti a
personálního obsazení Dopravní komise
Úkol splněn
Usnesení 8/09/P: Kontrola plnění usnesení
Úkol splněn
Usnesení 9/09/P:
Změna zástupců HSRD a HSRLt v Předsednictvu HSR-ÚK
Úkol splněn
Usnesení 10/09/P: Odstoupení místopředsedy OK dopravy
při HSR-ÚK
Úkol splněn
Usnesení 11/09/P: Návrh na zrušení VV při HSR-ÚK
Úkol trvá
(doporučit Sněmu HSR-ÚK zrušit Výkonný výbor)
Usnesení 12/09/P: Předložení plánu činnosti a
personálního obsazení odborných komisí při HSR-ÚK
Úkol splněn
Usnesení 13/09/P: Zpráva o stavu výstavby hlavních
dopravních projektů v ÚK
Úkol splněn
Usnesení 14/09/P: Perspektiva zaměstnanosti na
průmyslových zónách v Ústeckém kraji
Úkol splněn
Usnesení 15/09/P: Správa finančních prostředků HSR-ÚK u
ČSOB, a.s. s ohledem na hospodářskou krizi
Úkol slněn
Usnesení 16/09/P: Problematika vystupování extremistů
proti romské komunitě
Úkol splněn
Hlasování:
pro 8 proti 0
zdržel se 0
Usnesení bylo chváleno
Průběžné
čerpání rozpočtu HSR-ÚK k 30. 6. 2009
Ing. Zima, člen
Finanční komise okomentoval předložený přehled průběžného čerpání rozpočtu HSR-ÚK.
Byla přečerpána jedna z položek „Reprezentace“, což bylo způsobeno výdajem na
občerstvení Odborné komise pro rozvoj lidských zdrojů. Nedovyčerpána,
vzhledem k uplynulému období, byla položka „Mzdy“, což bylo způsobeno
nemocenskou pí Jandekové. Ostatní čerpání probíhalo v
souladu se schváleným rozpočtem.
schvaluje předložené
průběžné čerpání rozpočtu HSR-ÚK k 30. 6. 2009
Hlasování:
pro 8 proti 0
zdržel se 0
Usnesení bylo chváleno
K BODU 3.:
Aktualizace Globálního plánu revitalizace SZČ
Ing. Helena
Veverková informovala o probíhající aktualizaci Globálního plánu revitalizace
SZ Čech. Informovala o počátečních záměrech s tímto materiálem a dalším vývoji.
Popsala jednotlivé Dodatky tohoto materiálu a čtyři základní priority Dodatku
č. 3. Rovněž informovala o formách financování jednotlivých priorit. Snahou
HSRM bylo také využít části finančních prostředků z ekologické daňové reformy
ve prospěch revitalizačních programů a resocializačních opatření k eliminaci
důsledků škod vzniklých těžbou paliv a výrobou energií. Návrh byl podpořen UV
č. 631/2008 vyčleněním 800 mil. Kč ze státního rozpočtu. Tyto finanční
prostředky nebyly bohužel uvolněny. Dělení financí mělo probíhat na základě
zhodnocení zatížení regionu z pohledu těžby a výroby energií. Pro region Severozápad
bylo vyčleněno 465 mil. Kč.
Meziresortní komise
schválila projekty za 14,3 mld., čerpáno bylo přes 6 mld.. Přes 9 mld. bylo nasmlouváno a 4,9 mld. nebylo ani nasmlouváno.
Ing. Veverková
vyzvala k diskuzi nad otázkou, zda GPR aktualizovat, nebo vytvořit nový
materiál tzv. „Protikrizový balíček regionu SZ“, který by zahrnoval především
krizová řešení reagující na současnou situaci. Přítomní se shodli na
aktualizaci stávajícího GPR a souhlasili s tím, že GPR je již známým materiálem
a zavedeným pojmem.
Rada se shodla na
tom, že je nutno aktivně spolupracovat při definování priorit, které by měly
být do GPR zařazeny. Proto je nutné, aby předsedové odborných komisí (především
OK pro průmysl a podnikání a OK pro RLZ) zasílali své návrhy na priority a
rovněž na konkrétní projekty do priorit na sekretariát HSRM nejpozději do 20. 10.
2009.
Rada vyslechla
informaci o dotazníkovém šetření, které uskutečnila společnost FACTUM INVENIO,
s.r.o. mezi občany Ústeckého kraje. Výzkum byl zaměřen na veřejné mínění o
otázkách prolomení limitů, zaměstnanosti, školství, úrovně žití v kraji apod.
Prezentace výsledků výzkumu se uskuteční na tiskové konvenci dne 14. 10. 2009.
Dále k tématu
vznikla rozsáhlá diskuze otevírající několik témat.
Přítomní se
vyjadřovali i k otázce prolomení limitů. Shodli se na nutnosti toto nepopulární
téma řešit a jasně rozhodnout o tom, zda budou limity prolomeny. V případě, že
by prolomeny nebyly, je třeba říci, jaké konkrétní projekty, podpory a programy
budou do regionu směřovat, jelikož neprolomením limitů se dá očekávat krizová situace
v regionu, a to především v souvislosti se nezaměstnaností a s tím souvisejícím
nárůstem kriminality apod. Vyzdvižena byla důležitost vysvětlení tohoto tématu
a možných dopadů.
Pokud jde o situaci
v dopravní infrastruktuře, shodli se zástupci rady na tom, že důležité jsou i
projekty financované z národních zdrojů vedle projektů s financováním ze zdrojů
EU.
Diskutováno bylo i
nad funkcí vládního zmocněnce. Jako přínosné se jeví vrátit se k myšlence úřadu
vládního zmocněnce, jelikož tato funkce byla pro region Most přínosná, a to
především také z toho důvodu, že Vlastimil Aubrecht byl při své funkci
zmocněnce zároveň poslancem. Členové rady se shodli, že bylo chybou zrušení
funkce vládního zmocněnce, je potřeba se vrátit k znovuzavedení této funkce.
I. bere na vědomí informaci Ing. Heleny Veverkové o
probíhající aktualizaci Globálního plánu revitalizace SZČ
II. vyzývá členy ke spolupráci při definování priorit Globálního plánu
revitalizace
III. bere na vědomí informaci Ing. Heleny Veverkové o
dotazníkovém šetření mezi členy jednotlivých okresních rad a předběžnou informaci
o dotazníkovém šetření provedeným společností Factum Invenio, s.r.o.
IV. ukládá předsedovi JUDr. Richardovi Falbrovi požádat předsedu vlády o jmenování členů MRK a o
podporu další realizace odsouhlasených projektů
Hlasování:
pro 8 proti 0
zdržel se 0
Usnesení bylo chváleno
K
BODU 4:: Náměty na řešení romské
problematiky
Na jednání přijal pozvání Mgr. Pavel Weiss, psycholog Kojenecké ústavy
ÚK, který se dlouhá léta specializoval na romskou problematiku. Informoval přítomné
o problematice používané terminologie, hodnotil dosavadní práci s romy a navrhl jak směrovat další postupy.
Jako přínosné vnímá programy na podporu
setkávání se mladých osob z odlišného sociálního prostředí - tedy podněcování spolupráce, partnerství,
komunikace - tím stírání vnímání „my a oni“.
Jako přínos dále vidí osvojení si příkladů dobré praxe. Přiklání se k
asimilaci romů, nikoliv integraci. Asimilaci ve
smyslu, že budou dodržovány základní návyky, jako je dodržují neromové, tedy posílat děti do školy, dodržovat zásady
hygieny a slušného chování, vážit si a udržovat své bydlení apod. Integrace je
přijetím specifik menšiny, což Mgr. Weis odmítá s
tím, že jejich specifika jsou právě nedodržování výše popsaného. Kladná
specifika, kterými se vyznačují, jako láska pro hudbu a tanec apod. by byla
samozřejmě podporována.
Mgr. Weis informoval o jeho současném působení v organizaci
Kojenecké ústavy ÚK ve vztahu k romské problematice. Ve své funkci nyní řeší
problematiku opuštěných dětí a jejich dalšího osudu. Informoval, že v ústavech
je mnoho romů, o které mezi občany ČR usilující o adopci
není takový zájem, zahraničních žádostí o romské děti je podstatně více. ČR je
jeden z největších zprostředkovatelů umístění dětí do zahraničí.
K romské
problematice v regionu se vyjadřoval místostarosta Janova p. Martin Klika. Jako
problematická místa vidí sídliště Sedmistovky a část města „Stovky“, Chánov dnes již tak problematický není s ohledem na nižší
počet romů či sociálně slabých. Jako důležité
vyzdvihl analýzy situace především pro zjištění, odkud romové
či sociálně slabí přicházejí. Podotkl ovšem, že oficiální čísla neodpovídají
jejich vlastnímu šetření. Informoval o tom, že situace je důsledně monitorována
a přistoupili k nulové toleranci. Peníze za pokutované přestupky jsou u těchto
osob těžko vymahatelné, ale exekucemi se toto částečně daří řešit. Vybavení
jejich domácností sice ve většině případů nemá hodnotu, ovšem setkávají se s
tím, že peníze v hotovosti v domácnostech jsou, a to i u osob nezaměstnaných.
Dozorují také herny, kde často končí veškeré jejich dávky. Doporučuje dozorovat
čerpání sociálních dávek, aby nedocházelo k jejich zneužívání. Informoval o
stravovacích poukázkách, které jsou těmto osobám vydávány míst peněz. Jako
přínosné v řešení této problematiky vidí obnovení povinnosti hlásit přechodný
pobyt migrujících osob a dále doporučuje důslednou kontrolu úředníků v terénu.
Dále informoval, že velký příliv romů je ze
Slovenska, a to především z toho důvodu, že na Slovensku není tolik štědrá sociální
politika, sociální dávky jsou nižší. Jedná se o osoby obviněné z lichvy,
úvěrových podvodů, násilné trestné činnosti apod.
V diskusi byly
navrhovány i další postupy práce s romy jako
například nejen podněcování pozitivní práce s nimi, ale také negativní ve
smyslu postihování, dále poskytnout bydlení takovým romům,
kteří se aktivně účastnili na budování bydlení (byli zaměstnáni u společnosti,
která vyhrála zakázku pro stavbu), finanční prostředky vynakládané na programy
práce s romy směřovat do zaměstnávání těchto lidí s
odpovědností obcí, poskytovat dávky pouze na omezený počet dětí jako je tomu v
jiných zemích, finanční prostředky pro řešení této problematiky by měly
přerozdělovat kraje, nikoliv Agentura pro sociální začleňování ministra pro
lidská práva a menšiny Michaela Kocába.
Starosta Jiřetína pod Jedlovou (okr. Děčín) a předseda HSRDc p. Joser Zoser informoval přítomné o dobré zkušenosti se zavedením
vyplácení části odpracované výplaty po týdnu. Jedná se o osoby zaměstnané na
veřejně prospěšné práce.
Hlasování:
pro 8 proti 0 zdržel se 0
Usnesení bylo chváleno
K BODU 5:: Různé
5.1 Příspěvek OK pro rozvoj lidských zdrojů
– problematika školství
Projednání tohoto bodu se přesouvá do následujícího
jednání Předsednictva.
5.2
Příprava společného jednání Předsednictva HSR-ÚK s Radou ÚK
Předsednictvo
stanovilo termín pro jednání Předsednictva HSR-ÚK s Radou ÚK, a to na 18. 11.
2009 v odpoledních hodinách v Ústí nad Labem. Tento termín bude ještě zaslán na
sekretariát hetmanky k odsouhlasení a určení přesné hodiny konání. Schválen byl
návrh programu společného jednání, který bude doplněn o prioritní témata, tato
témata zformuluje JUDr. Falbr a rozešle členům
předsednictva k odsouhlasení. Na programu jednání bude (kromě prioritních témat)
hodnocena smlouva o vzájemné spolupráci za rok 2008, předložena žádost o
doplnění zástupce HSR-ÚK do monitorovacího výboru ROP SZ a aktualizována
smlouva o vzájemné spolupráci.
Hlasování:
pro 8 proti 0
zdržel se 0
Usnesení bylo chváleno
ZÁVĚR:
Jednání ukončil JUDr.
Richard Falbr, přítomným poděkoval za účast.
V
Mostě dne 23.9.2009
Zapsala:
Lenka Šifaldová
Ověřil:
JUDr. Richard Falbr, Ing. Jiří Aster