HSR-Úk
Hospodářská a sociální rada Ústeckého kraje
Předsednictvo
434 37 Most, Budovatelů 2830
U S N E S E N Í
z 24. jednání Předsednictva Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje
dne 08.12.2004 v Mostě
Zasedání zahájil a řídil předseda HSR-ÚK JUDr. Richard Falbr
Přítomni: dle presenční listiny ( originál je uložen v sekretariátu HSR-ÚK)
Program jednání:
1. kontrola usnesení
předkládá Ing. Jitka Hurábová, tajemnice
usnesení a zápis z 23. jednání předsednictva bylo zasláno elektronickou poštou
2. informace z jednání meziresortní komise, hodnotitelská komise
předkládá Miroslav Tlapák, místopředseda
2.1 aktualizace Seznamu firem pro databázi FNM ČR
předkládají místopředsedové
2.2 zastupování HSR okresů CV, MO, TP,ÚL v nové hodnotící komisi
předkládají zástupci HSR okresů CV, MO, TP, ÚL
2.3 podklady pro jednání MZK - návrh na zadávání veřejných zakázek včetně odůvodnění
předkládá Ing. Antonín Vincenc, člen předsednictva
Příloha č. 1: dopis předsedy VV FNM ČR Ing. Jana Juchelky ze dne 23.08.2004 č.j. 213/2580/2004
3. závěry z jednání pracovní skupiny ÚP VÚC ÚK
předkládá Miroslav Tlapák, místopředseda
4. informace z jednání výkonného výboru
předkládá JUDr. Richard Falbr, předseda
5. spolupráce s firmou Interel
předkládá JUDr. Richard Falbr, předseda
6. různé
hlasování: pro proti zdržel se
Program jednání schválen neschválen
Usnesení č. 44/04/P: kontrola plnění usnesení
usnesení a zápis z 23. jednání předsednictva byly zaslány elektronickou poštou
ü Usnesení 04/04/P: dopravní obslužnost v Ústeckém kraji
úkol splněn
þ Usnesení 19/04/P: informace z jednání RHSD ČR
úkol trvá
ü Usnesení 29/04/P: uvolnění další tranše z 15 miliard
úkol splněn
dne 03.11.2004 schválila Vláda ČR usnesením č. 1075 uvolnění druhé tranše finančních prostředků ve výši 1,5 mld. Kč.
ü Usnesení 31/04/P: stavební firmy – návrh seznamu pro FNM ČR
úkol splněn
ü Usnesení 32/04/P: informace z jednání pracovní skupiny pro ÚP VÚC ÚK
úkol splněn
þ Usnesení 35/04/P: rychlostní silnice R/7
úkol trvá
þ Usnesení 40/04/P: Globální plán revitalizace
úkol trvá
ü Usnesení 41/04/P: GPR a Státní program rozvoje regionu Severozápad
úkol splněn
HSR-ÚK provedla kontrolu plnění usnesení z 23. jednání předsednictva, schválila jeho znění a vzala na vědomí jeho plnění.
Hlasování: pro 10 proti 0 zdržel se 0
Usnesení č. 44/04/P bylo schváleno.
Usnesení č. 45/04/P: informace z jednání meziresortní komise, hodnotitelská komise
( kontrola plnění usnesení č. 31/04/P)
HSR-ÚK projednala předloženou zprávu Miroslava Tlapáka, místopředsedy, o průběhu a závěrech 15. jednání meziresortní komise dne 20.10.2004 a na základě diskuse a po vzájemné dohodě
I.
b e r e n a v ě d o m í
plnění usnesení č. 31/04/P dle předloženého komentáře
II.
ž á d á
jednotlivé HSR okresů o průběžnou aktualizaci Seznamu firem doporučených jednotlivými Hospodářskými a sociálními radami okresů pro zařazení do databáze Fondu národního majetku ČR pro účely výběrových řízení se zaměřením na stavební a zemní práce, kdy zadavatel rozhodne zakázku zadat jedinému uchazeči v souladu s platným zákonem o zadávání zakázek - tj. pro případy řešení havarijních stavů a provedení výběru zadavatelem v přímém zadání pro podlimitní zakázky dle zákona 40/2004 Sb. (dále jen Seznam) dle podmínek daných usneseními č. 22/04/P a 30/04/P.
Hlasování: pro 10 proti 0 zdržel se 0
Usnesení č. 45/04/P bylo schváleno.
Usnesení č. 46/04/P: aktualizace seznamu firem pro databázi FNM ČR
HSR-ÚK na základě diskuse a po vzájemné dohodě
I.
s c h v a l u j e
doplnění Seznamu firem doporučených jednotlivými Hospodářskými a sociálními radami okresů pro zařazení do databáze Fondu národního majetku ČR pro účely výběrových řízení se zaměřením na stavební a zemní práce, kdy zadavatel rozhodne zakázku zadat jedinému uchazeči v souladu s platným zákonem o zadávání zakázek - tj. pro případy řešení havarijních stavů a provedení výběru zadavatelem v přímém zadání pro podlimitní zakázky dle zákona 40/2004 Sb. (dále jen doplnění Seznamu)
Hospodářská a sociální rada Mostecka
Fireclay, s.r.o. Litvínov – Záluží 1
II.
u k l á d á
zástupcům HSR-ÚK v Meziresortní komisi k řešení ekologických škod vzniklých před privatizací HUS v ÚK a KVK předložit doplnění Seznamu formou výpisu usnesení do nejbližšího jednání meziresortní komise.
Hlasování: pro 10 proti 0 zdržel se 0
Usnesení č. 46/04/P bylo schváleno.
Usnesení č. 47/04/P: zastupování HSR (CV, MO, TP, ÚL) v hodnotící komisi
Příloha č. 1: dopis předsedy VV FNM ČR Ing. Jana Juchelky ze dne 23.08.2004 č.j. 213/2580/2004
HSR-ÚK na základě diskuse a po vzájemné dohodě
I.
s c h v a l u j e
návrh na zastupování HSR okresů Chomutov, Most, Teplice, Ústí nad Labem v nové hodnotící komisi ve smyslu výzvy obsažené v dopise Ing. Jana Juchelky, předsedy VV FNM ČR, č.j. 213/2580/2004 ze dne 23.08.2004
Hospodářská a sociální rada Chomutovska
zástupce Jiří Slabyhoud
náhradník Ing. Jan Cháb
Hospodářská a sociální rada Mostecka
zástupce Ing. Helena Veverková
náhradník Ing. Ivan Svoboda, PhD.
Hospodářská a sociální rada Teplicka
zástupce Oldřich Řáha
náhradník Ing. Jiří Klement
Hospodářská a sociální rada Ústecka
zástupce Radek Vonka
náhradník Ing. Ladislav Hruška
II.
u k l á d á
JUDr. Richardu Falbrovi, předsedovi, a Miroslavu Tlapákovi, místopředsedovi, ve spolupráci s Vlastimilem Aubrechtem, vládním zmocněncem, projednat s ministrem průmyslu a obchodu zastoupení hospodářských a sociálních rad okresů (CV, MO, TP, ÚL) v nové hodnotící komisi pro případy zadávané veřejnou zakázkou k řešení ekologických škod vzniklých před privatizací hnědouhelných společností v ÚK a KVK
Hlasování: pro 10 proti 0 zdržel se 0
Usnesení č. 47/04/P bylo schváleno.
Usnesení č. 48/04/P: pro MZK - návrh na zadávání veřejných zakázek včetně odůvodnění
( kontrola plnění usnesení č. 37/04/VV)
Příloha č. 1: dopis předsedy VV FNM ČR Ing. Jana Juchelky ze dne 23.08.2004 č.j. 213/2580/2004
Komentář:
Þ na jednání VV HSR-ÚK dne 15.11.2004 bylo usnesením č. 37/04/VV uloženo pracovní skupině ve složení Jiří Markup, Ing. Antonín Matějka, Ing. Antonín Vincenc předložit do 25.11.2004 v návaznosti na dopis Ing. Jana Juchelky, předsedy VV FNM ČR, č.j. 213/2580/2004 ze dne 23.08.2004 návrh na zadávání veřejných zakázek včetně odůvodnění
Þ k uvedené problematice jsou předloženy v souvislosti s touto problematikou některé pasáže s výkladem z hlediska způsobů zadávání veřejné zakázky včetně případných dalších kroků:
zakázka
° dle § 6 je veřejnou zakázkou každá nad 2 mil. Kč pro dodávky, služby a stavební práce
° § 10 způsob zadání zakázky - existují 4 způsoby pro případy veřejných zakázek.
Pro řešení ekologických škod se ve většině případů
může jednat o varianty
a) otevřené řízení ( nabídku mohou podat všichni dodavatelé ).
b) užší řízení ( nabídku mohou podat jen zadavatelem vybraní zájemci ).
Volba mezi otevřeným řízením a užším řízením je zcela na zadavateli (bez
ohledu na finanční plnění - cenu), tzn. v našem případě by bylo
vhodné, "pokud máme zájem o využití" regionálních firem, doporučit,
aby zadavatel postupoval v zadání veřejné zakázky dle § 25, odst. 2, písm.
b) - tj. v užším řízení.
° dle § 14 nadlimitní veřejné zakázky (je-li zadavatelem FNM ČR) jsou:
- pro dodávky a služby dle § 14, odst. 2, písm. b) akce s cenou větší než 200 tis. EUR (cca více než 6 mil. Kč)
-
pro
stavební práce dle § 14, odst. 3 akce s cenou větší než 5 mil. EUR (cca
více než 150 mil. Kč)
° je nutné dbát na rozlišení z hlediska obsahu zadání, tzn.:
- dodávkou je taková zakázka, kde cena zboží, např. materiál apod., přesahuje 50% ze zakázky
- služba je taková zakázka, kde cena výkonu práce je více než 50% z ceny zakázky, tzn. převyšuje nad cenou zboží - materiálu apod.
- pro stavební práce je podmínkou, že cena stavebních prací je větší než cena dodávek (tzn. cena vlastní stavební práce - výkonu musí převyšovat cenu stavebních materiálů). Do této skupiny lze zařazovat mimo jiné i rekultivační práce.
Dle tohoto rozlišení
proto platí rozřazení zakázek do příslušné skupiny, zda-li se jedná o dodávku,
služby nebo stavební práce.
Cena se vždy rozumí bez DPH.
° všechny zakázky pod výše uvedené limity jsou tzv. podlimitní s tím, že zadavatel je povinen dodržovat zásady stejného zacházení se všemi zájemci a uchazeči ,ale zadavatel není vázán tak dlouhými lhůtami v postupu jako u nadlimitních zakázek
Dále existují způsoby zadávání zakázek - jednací řízení
s uveřejněním (§ 26), které bude připadat v úvahu pouze výjimečně a jednací
řízení bez uveřejnění (§27), které může připadat pouze pro případy "krizového
stavu - havárie", případně jako dodatečné stavební práce (navazující
na předchozí veřejnou zakázku),
Pozn.:
U všech nadlimitních veřejných zakázek, vzhledem k tomu, že existuje povinnost
informovat o výběrovém řízení evropskou komisi při EU znamená, že se může
zúčastnit jakýkoliv dodavatel státu Evropské unie.
dodavatel
* § 30 a následující specifikují kvalifikaci dodavatelů. Zde je potřebné upozornit
a odlišit, že kvalifikační předpoklady nejsou totožné s referencemi,
* § 30, odst. 2 také specifikuje podmínky kvalifikace jako základní,
další a prokazování oprávnění k podnikání a prokazování odborné způsobilosti.
Tyto požadavky o kvalifikaci je možné, aby zadavatel uvedl v oznámení
zadávacího řízení,
* upozorňuji na § 30, odst. 4, kde u veřejných zakázek pro stavební práce
se předpokládá, že bude využíváno osvědčení certifikačního orgánu, který uděluje
firmám tzv. osvědčení o splnění kritérií stavebních dodavatelů. Registr dodavatelů
vede MMR ČR. Je vhodné doporučit našim členům - stavebním firmám, aby toto
osvědčení si zajistili, neboť nahrazuje splnění kvalifikace v plném rozsahu.
Toto osvědčení výrazně zjednodušuje doklady podané uchazeči při prokazování
kvalifikace.
* § 31 a § 32 uvádějí základní kvalifikační kritéria a prokazování finančně
ekonomické způsobilosti,
* § 33 uvádí prokazování technické způsobilosti s tím, že dle odst. 1,
písm. a) část 1 až 5 v plném rozsahu nahrazuje dříve uváděný požadavek na
reference!
* dle § 33, odst. 2 je zadavatel povinen v oznámení - tzn. v jakémkoliv způsobu
zadávání zakázky stanovit způsob prokazování technické způsobilosti. V
tomto případě není žádný důvod od požadavku na "dříve uváděný pojem reference"
odstupovat. U podlimitních zakázek stačí "technickou způsobilost"
potvrdit pouze prohlášením uchazeče.
V tomto případě je zřejmé, že § 55 zákona o zadávání zakázek z hlediska kritérií
pro hodnocení neuvádí kritérium "reference", ale toto nahrazuje
§ 33 tak, jak je výše uvedeno. V daném případě je možné, nebude-li v zadávacích
podmínkách požadavek na reference výslovně uveden, uchazeče hodnotit pouze
- splnil, tzn. prokázal příslušnou způsobilost nebo nikoliv,
kriteria pro zadávání veřejné
zakázky
* § 55
- kritéria pro zadávání veřejné zakázky uvádí dle odst. 1,
písm.a) - ekonomickou výhodnost nabídky - používá se ve vícekriteriálních soutěžích;
písm.b) - nejnižší nabídková cena - je vhodná jen pro jednoznačně určené (jednoduché) zakázky.
Je-li soutěž vícekriteriální, musí obsahovat
nabídkovou cenu, ale dále i další kritéria, jako
* provozní náklady - požadavky na údržbu - technické, jakostní, ekologické
nebo funkční vlastnosti předmětu zakázky s tím, že k jednotlivým dílčím kritériím
musí být uveřejněny jejich váhy (vyjádřením v procentech), a lze dále uvádět
i další podkritéria, tzn. i dříve využívaná délka záruční doby, počet nově
vytvářených pracovních míst apod.
* bude-li základním
kritériem pro zadání pouze nejnižší nabídková cena,není možnost
jakákoliv další kritéria uplatnit,
hodnocení nabídek
* pro posuzování
nabídek, tj. v postupu dle § 61- platí stejný postup v případě takzvaně
mimořádně nízké nabídkové ceny – s podmínkou, aby uchazeč tuto nízkou nabídkovou
cenu podrobně doložil,
* pro vlastní hodnocení nabídek se postupuje podle § 62, tzn. v případě ekonomické
výhodnosti existuje povinnost provést přepočet hodnocení jednotlivých
dílčích kritérií dle jejich váhy, která byla předem určena,
* vlastní postup pro přepočet je uveden v prováděcí vyhlášce č. 240/2004 Sb.
- m.j. obsahuje metody hodnocení podle ekonomické výhodnosti.
Pozn.:
Další podrobnosti ze zákona nejsou uvedeny. Doporučuje se event. využít přílohu
týdeníku EKONOM č. 47/2004, která uvádí zjednodušeně výtah z uvedeného zákona.
usnesení:
HSR-ÚK projednala komentář Ing. Antonína Vincence, člena předsednictva, k problematice návrhu na zadávání veřejných zakázek obsažené v dopise předsedy VV FNM ČR Ing. Jana Juchelky ze dne 23.08.2004 č.j. 213/2580/2004 a na základě diskuse a po vzájemné dohodě
I.
k o n s t a t u j e
nabytím účinnosti zákona č.40/2004 Sb. o zadávání veřejných zakázek není důvodu odstupovat od hodnotících kritérií pro zakázky v rámci tzv. 15. mld., neboť dle § 33 odst. 1, písm. a) část 1 až 5 v plném rozsahu nahrazuje dříve uváděný požadavek na reference a dle odst. 2 je zadavatel oprávněn v oznámení - tzn. v jakémkoliv způsobu zadávání zakázky stanovit způsob prokazování technické způsobilosti.
II.
n a v r h u j e
a) způsob zadávání v užším zadávacím řízení
b) uplatňovat posuzování zakázek z hlediska ekonomické výhodnosti nabídky, kde stanovení více kriterií umožní hodnotící komisi lepším způsobem posoudit výhodnost jednotlivých nabídek ve výběru mezi různými firmami.
III.
u k l á d á
JUDr. Richardu Falbrovi, předsedovi, a Miroslavu Tlapákovi, místopředsedovi, ve spolupráci s Vlastimilem Aubrechtem, vládním zmocněncem, předložit na jednání meziresortní komise návrh tohoto postupu pro zadávání veřejných zakázek.
Komentář je nedílnou součástí tohoto usnesení.
Hlasování: pro 10 proti 0 zdržel se 0
Usnesení č. 48/04/P bylo schváleno.
Usnesení č. 49/04/P: závěry z jednání pracovní skupiny ÚP VÚC ÚK
( kontrola plnění usnesení č. 32/04/P)
HSR-ÚK na základě diskuse a po vzájemné dohodě přesunuje tento bod na lednové jednání předsednictva.
Hlasování: pro 10 proti 0 zdržel se 0
Usnesení č. 49/04/P bylo schváleno.
Usnesení č. 50/04/P: informace z jednání výkonného výboru HSR-ÚK
HSR-ÚK vyslechla informace JUDr. Richarda Falbra, předsedy, o průběhu a závěrech jednání VV HSR-ÚK a b e r e n a v ě d o m í:
a) Miroslav Tlapák, místopředseda, zastupuje předsedu JUDr. Richarda Falbra v době nepřítomnosti
b) návrh rozpočtu pro rok 2005 bude po projednání v HSR okresů předložen do lednového jednání VV a následně předsednictva
c) návrh priorit pro rok 2005 bude po projednání v HSR okresů předložen do lednového jednání VV a následně předsednictva
Usnesení Výkonného výboru z 08.12.2004 je nedílnou součástí tohoto usnesení.
Hlasování: pro 10 proti 0 zdržel se 0
Usnesení č. 50/04/P bylo schváleno.
Usnesení č. 51/04/P: spolupráce s firmou Interel
HSR-ÚK
I.
b e r e n a v ě d o m í
vyhodnocení spolupráce s firmou Interel.
II.
s c h v a l u j e
uzavřít mandátní smlouvu o s firmou Interel i pro rok 2005.
III.
u k l á d á
JUDr. Richardu Falbrovi, předsedovi, a Miroslavu Tlapákovi, místopředsedovi, zahájit jednání o zajištění financování mandátní smlouvy pro rok 2005.
Hlasování: pro 10 proti 0 zdržel se 0
Usnesení č. 51/04/P bylo schváleno.
V Mostě 08.12..2004
zpracovala: Ing. Jitka Hurábová
ověřil: JUDr. Richard Falbr, v.r.
Ing. Antonín Vincenc, v.r.