HSR-Úk

Hospodářská a sociální rada Ústeckého kraje

Předsednictvo

434 37 Most, Budovatelů 2830

U S N E S E N Í

z 24. jednání Předsednictva Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje

dne 08.12.2004 v Mostě 

Zasedání zahájil a řídil předseda HSR-ÚK JUDr. Richard Falbr

Přítomni: dle presenční listiny ( originál je uložen v sekretariátu HSR-ÚK)

Program jednání:

1.      kontrola usnesení

 předkládá Ing. Jitka Hurábová, tajemnice

usnesení a zápis z 23. jednání předsednictva bylo zasláno elektronickou poštou

2.      informace z jednání meziresortní komise, hodnotitelská komise

 předkládá Miroslav Tlapák, místopředseda

 2.1 aktualizace Seznamu firem pro databázi FNM ČR

 předkládají místopředsedové

 2.2 zastupování HSR okresů CV, MO, TP,ÚL v nové hodnotící komisi

 předkládají zástupci HSR okresů CV, MO, TP, ÚL

 2.3 podklady pro jednání MZK - návrh na zadávání veřejných zakázek včetně odůvodnění

 předkládá Ing. Antonín Vincenc, člen předsednictva

Příloha č. 1: dopis předsedy VV FNM ČR Ing. Jana Juchelky ze dne 23.08.2004 č.j. 213/2580/2004

3.      závěry z jednání pracovní skupiny ÚP VÚC ÚK

 předkládá Miroslav Tlapák, místopředseda

4.      informace z jednání výkonného výboru

 předkládá JUDr. Richard Falbr, předseda

5.       spolupráce s firmou Interel

 předkládá JUDr. Richard Falbr, předseda

6.      různé

hlasování: pro proti zdržel se 

Program jednání schválen neschválen

Usnesení č. 44/04/P: kontrola plnění usnesení

usnesení a zápis z 23. jednání předsednictva byly zaslány elektronickou poštou

ü     Usnesení 04/04/P: dopravní obslužnost v Ústeckém kraji

úkol splněn

þ        Usnesení 19/04/P: informace z jednání RHSD ČR

úkol trvá

ü     Usnesení 29/04/P: uvolnění další tranše z 15 miliard

úkol splněn

dne 03.11.2004 schválila Vláda ČR usnesením č. 1075 uvolnění druhé tranše finančních prostředků ve výši 1,5 mld. Kč.

ü     Usnesení 31/04/P: stavební firmy – návrh seznamu pro FNM ČR

úkol splněn

ü     Usnesení 32/04/P: informace z jednání pracovní skupiny pro ÚP VÚC ÚK

úkol splněn

þ        Usnesení 35/04/P: rychlostní silnice R/7

úkol trvá

þ        Usnesení 40/04/P: Globální plán revitalizace

úkol trvá

ü     Usnesení 41/04/P: GPR a Státní program rozvoje regionu Severozápad

úkol splněn

HSR-ÚK provedla kontrolu plnění usnesení z 23. jednání předsednictva, schválila jeho znění a vzala na vědomí jeho plnění.

Hlasování: pro 10 proti 0  zdržel se 0

Usnesení č. 44/04/P bylo schváleno.

Usnesení č. 45/04/P: informace z jednání meziresortní komise, hodnotitelská komise

( kontrola plnění usnesení č. 31/04/P)

HSR-ÚK projednala předloženou zprávu Miroslava Tlapáka, místopředsedy, o průběhu a závěrech 15. jednání meziresortní komise dne 20.10.2004 a na základě diskuse a po vzájemné dohodě

I.

b e r e n a v ě d o m í

plnění usnesení č. 31/04/P dle předloženého komentáře

II.

ž á d á

jednotlivé HSR okresů o průběžnou aktualizaci Seznamu firem doporučených jednotlivými Hospodářskými a sociálními radami okresů pro zařazení do databáze Fondu národního majetku ČR pro účely výběrových řízení se zaměřením na stavební a zemní práce, kdy zadavatel rozhodne zakázku zadat jedinému uchazeči v souladu s platným zákonem o zadávání zakázek - tj. pro případy řešení havarijních stavů a provedení výběru zadavatelem v přímém zadání pro podlimitní zakázky dle zákona 40/2004 Sb. (dále jen Seznam) dle podmínek daných usneseními č. 22/04/P a 30/04/P.

Hlasování: pro 10 proti 0  zdržel se 0

Usnesení č. 45/04/P bylo schváleno.

Usnesení č. 46/04/P: aktualizace seznamu firem pro databázi FNM ČR

HSR-ÚK na základě diskuse a po vzájemné dohodě

I.

s c h v a l u j e

doplnění Seznamu firem doporučených jednotlivými Hospodářskými a sociálními radami okresů pro zařazení do databáze Fondu národního majetku ČR pro účely výběrových řízení se zaměřením na stavební a zemní práce, kdy zadavatel rozhodne zakázku zadat jedinému uchazeči v souladu s platným zákonem o zadávání zakázek - tj. pro případy řešení havarijních stavů a provedení výběru zadavatelem v přímém zadání pro podlimitní zakázky dle zákona 40/2004 Sb. (dále jen doplnění Seznamu)

Hospodářská a sociální rada Mostecka

Fireclay, s.r.o. Litvínov – Záluží 1

II.

u k l á d á

zástupcům HSR-ÚK v Meziresortní komisi k řešení ekologických škod vzniklých před privatizací HUS v ÚK a KVK předložit doplnění Seznamu formou výpisu usnesení do nejbližšího jednání meziresortní komise.

Hlasování: pro 10 proti 0  zdržel se 0

Usnesení č. 46/04/P bylo schváleno.

Usnesení č. 47/04/P: zastupování HSR (CV, MO, TP, ÚL) v hodnotící komisi

Příloha č. 1: dopis předsedy VV FNM ČR Ing. Jana Juchelky ze dne 23.08.2004 č.j. 213/2580/2004

HSR-ÚK na základě diskuse a po vzájemné dohodě

I.

s c h v a l u j e

návrh na zastupování HSR okresů Chomutov, Most, Teplice, Ústí nad Labem v nové hodnotící komisi ve smyslu výzvy obsažené v dopise Ing. Jana Juchelky, předsedy VV FNM ČR, č.j. 213/2580/2004 ze dne 23.08.2004

Hospodářská a sociální rada Chomutovska

zástupce  Jiří Slabyhoud

náhradník  Ing. Jan Cháb

Hospodářská a sociální rada Mostecka

zástupce  Ing. Helena Veverková

náhradník  Ing. Ivan Svoboda, PhD.

Hospodářská a sociální rada Teplicka

zástupce  Oldřich Řáha

náhradník  Ing. Jiří Klement

Hospodářská a sociální rada Ústecka

zástupce  Radek Vonka

náhradník  Ing. Ladislav Hruška

II.

u k l á d á

JUDr. Richardu Falbrovi, předsedovi, a Miroslavu Tlapákovi, místopředsedovi, ve spolupráci s Vlastimilem Aubrechtem, vládním zmocněncem, projednat s ministrem průmyslu a obchodu zastoupení hospodářských a sociálních rad okresů (CV, MO, TP, ÚL) v nové hodnotící komisi pro případy zadávané veřejnou zakázkou k řešení ekologických škod vzniklých před privatizací hnědouhelných společností v ÚK a KVK

Hlasování: pro 10 proti 0  zdržel se 0

Usnesení č. 47/04/P bylo schváleno.

Usnesení č. 48/04/P: pro MZK - návrh na zadávání veřejných zakázek včetně odůvodnění

( kontrola plnění usnesení č. 37/04/VV)

Příloha č. 1: dopis předsedy VV FNM ČR Ing. Jana Juchelky ze dne 23.08.2004 č.j. 213/2580/2004

Komentář:

Þ    na jednání VV HSR-ÚK dne 15.11.2004 bylo usnesením č. 37/04/VV uloženo pracovní skupině ve složení Jiří Markup, Ing. Antonín Matějka, Ing. Antonín Vincenc předložit do 25.11.2004 v návaznosti na dopis Ing. Jana Juchelky, předsedy VV FNM ČR, č.j. 213/2580/2004 ze dne 23.08.2004 návrh na zadávání veřejných zakázek včetně odůvodnění

Þ    k uvedené problematice jsou předloženy v souvislosti s touto problematikou některé pasáže s výkladem z hlediska způsobů zadávání veřejné zakázky včetně případných dalších kroků:

zakázka

°        dle § 6 je veřejnou zakázkou každá  nad 2 mil. Kč pro dodávky, služby  a stavební práce

°        § 10 způsob zadání zakázky - existují 4 způsoby pro případy veřejných zakázek.

Pro řešení ekologických škod se ve většině případů může jednat o varianty
a) otevřené řízení ( nabídku mohou podat všichni dodavatelé ).
b) užší řízení ( nabídku mohou podat jen zadavatelem vybraní zájemci ).
Volba mezi otevřeným řízením a užším řízením je zcela na zadavateli (bez ohledu na finanční  plnění  - cenu), tzn. v našem případě by bylo vhodné, "pokud máme zájem o využití" regionálních firem, doporučit, aby zadavatel postupoval v zadání veřejné zakázky dle § 25, odst. 2, písm. b) - tj.  v užším řízení.

°        dle § 14 nadlimitní veřejné zakázky (je-li zadavatelem FNM ČR) jsou:

-       pro dodávky a služby dle § 14, odst. 2, písm. b) akce  s cenou větší než 200 tis. EUR (cca více než 6 mil. Kč)

-       pro stavební práce dle § 14, odst. 3 akce  s cenou větší než 5 mil. EUR (cca více než 150 mil. Kč)

°        je nutné dbát na rozlišení z hlediska obsahu zadání, tzn.:

-       dodávkou je taková zakázka, kde cena zboží, např. materiál apod.,  přesahuje 50% ze zakázky

-       služba je taková zakázka, kde cena výkonu práce je více než 50% z ceny zakázky, tzn. převyšuje nad cenou zboží - materiálu apod.

-       pro stavební práce je podmínkou, že cena stavebních prací je větší než cena dodávek (tzn. cena vlastní stavební práce - výkonu musí převyšovat cenu stavebních materiálů). Do této skupiny lze zařazovat mimo jiné i rekultivační práce.


Dle tohoto rozlišení proto platí rozřazení zakázek do příslušné skupiny, zda-li se jedná o dodávku, služby nebo stavební práce.
Cena se vždy rozumí bez DPH.

°        všechny zakázky pod výše uvedené limity jsou tzv. podlimitní s tím, že zadavatel je povinen dodržovat zásady stejného zacházení se všemi zájemci a uchazeči ,ale zadavatel není vázán tak dlouhými lhůtami v postupu jako u nadlimitních zakázek

Dále existují způsoby zadávání zakázek - jednací řízení s uveřejněním (§ 26), které bude připadat v úvahu pouze výjimečně a jednací řízení bez uveřejnění (§27), které může připadat pouze pro případy "krizového stavu - havárie", případně jako dodatečné stavební práce (navazující na předchozí veřejnou zakázku),

Pozn.:
U všech nadlimitních veřejných zakázek, vzhledem k tomu, že existuje povinnost informovat o výběrovém řízení evropskou komisi při EU znamená, že se může zúčastnit jakýkoliv dodavatel státu Evropské unie.

dodavatel
* § 30 a následující specifikují kvalifikaci dodavatelů. Zde je potřebné upozornit a odlišit, že kvalifikační předpoklady nejsou totožné s referencemi,


* § 30, odst. 2 také specifikuje  podmínky kvalifikace jako základní, další a prokazování oprávnění k podnikání a prokazování odborné způsobilosti. Tyto požadavky o kvalifikaci je možné, aby zadavatel uvedl v  oznámení zadávacího řízení,


* upozorňuji na § 30, odst. 4, kde u veřejných zakázek pro stavební práce se předpokládá, že bude využíváno osvědčení certifikačního orgánu, který uděluje firmám tzv. osvědčení o splnění kritérií stavebních dodavatelů. Registr dodavatelů vede MMR ČR. Je vhodné doporučit našim členům - stavebním firmám, aby toto osvědčení si zajistili, neboť nahrazuje splnění kvalifikace v plném rozsahu. Toto osvědčení výrazně zjednodušuje doklady podané uchazeči při prokazování kvalifikace.


* § 31 a § 32 uvádějí základní kvalifikační kritéria a prokazování finančně ekonomické způsobilosti,


* § 33 uvádí prokazování technické způsobilosti s tím, že dle odst. 1, písm. a) část 1 až 5 v plném rozsahu nahrazuje dříve uváděný požadavek na reference!


* dle § 33, odst. 2 je zadavatel povinen v oznámení - tzn. v jakémkoliv způsobu zadávání zakázky stanovit způsob prokazování technické způsobilosti. V tomto případě není žádný důvod od požadavku na "dříve uváděný pojem reference" odstupovat. U podlimitních zakázek stačí "technickou způsobilost" potvrdit pouze prohlášením uchazeče.


V tomto případě je zřejmé, že § 55 zákona o zadávání zakázek z hlediska kritérií pro hodnocení neuvádí kritérium "reference", ale toto nahrazuje § 33 tak, jak je výše uvedeno. V daném případě je možné, nebude-li v zadávacích podmínkách požadavek na reference výslovně uveden, uchazeče hodnotit pouze - splnil, tzn.  prokázal příslušnou způsobilost nebo  nikoliv,

kriteria pro zadávání veřejné zakázky
* § 55 - kritéria pro zadávání veřejné zakázky uvádí dle odst. 1,

 písm.a) - ekonomickou výhodnost nabídky - používá se ve vícekriteriálních soutěžích; 

 písm.b) - nejnižší nabídková cena - je vhodná jen pro jednoznačně určené (jednoduché) zakázky.

Je-li soutěž vícekriteriální, musí obsahovat nabídkovou cenu, ale dále i další kritéria, jako
* provozní náklady - požadavky na údržbu - technické, jakostní, ekologické nebo funkční vlastnosti předmětu zakázky s tím, že k jednotlivým dílčím kritériím musí být uveřejněny jejich váhy (vyjádřením v procentech), a lze dále uvádět i další podkritéria, tzn. i dříve využívaná délka záruční doby, počet nově vytvářených pracovních míst apod.


* bude-li základním kritériem pro zadání pouze nejnižší nabídková cena,není možnost jakákoliv další kritéria uplatnit,

hodnocení nabídek
* pro posuzování nabídek, tj. v  postupu dle § 61- platí stejný postup v případě takzvaně mimořádně nízké nabídkové ceny – s podmínkou, aby uchazeč tuto nízkou nabídkovou cenu podrobně doložil,
* pro vlastní hodnocení nabídek se postupuje podle § 62, tzn. v případě ekonomické výhodnosti  existuje povinnost provést přepočet hodnocení jednotlivých dílčích kritérií dle jejich váhy, která byla předem určena,
* vlastní postup pro přepočet je uveden v prováděcí vyhlášce č. 240/2004 Sb. - m.j. obsahuje metody hodnocení podle ekonomické výhodnosti.

Pozn.:
Další podrobnosti ze zákona nejsou uvedeny. Doporučuje se event. využít přílohu týdeníku EKONOM č. 47/2004, která uvádí zjednodušeně výtah z uvedeného zákona.


usnesení:

HSR-ÚK projednala komentář Ing. Antonína Vincence, člena předsednictva, k problematice návrhu na zadávání veřejných zakázek obsažené v dopise předsedy VV FNM ČR Ing. Jana Juchelky ze dne 23.08.2004 č.j. 213/2580/2004  a na základě diskuse a po vzájemné dohodě

I.

k o n s t a t u j e

nabytím účinnosti zákona č.40/2004 Sb. o zadávání veřejných zakázek není důvodu odstupovat od hodnotících kritérií pro zakázky v rámci tzv. 15. mld., neboť dle § 33 odst. 1, písm. a) část 1 až 5 v plném rozsahu nahrazuje dříve uváděný požadavek na reference a dle  odst. 2 je zadavatel oprávněn v oznámení - tzn. v jakémkoliv způsobu zadávání zakázky stanovit způsob prokazování technické způsobilosti.

II.

n a v r h u j e

a)      způsob zadávání v užším zadávacím řízení

b)      uplatňovat posuzování zakázek z hlediska ekonomické výhodnosti nabídky, kde stanovení více kriterií umožní hodnotící komisi lepším způsobem posoudit výhodnost jednotlivých nabídek ve výběru mezi různými firmami.

III.

u k l á d á

JUDr. Richardu Falbrovi, předsedovi, a Miroslavu Tlapákovi, místopředsedovi, ve spolupráci s Vlastimilem Aubrechtem, vládním zmocněncem, předložit na jednání meziresortní komise návrh tohoto postupu pro zadávání veřejných zakázek.

Komentář je nedílnou součástí tohoto usnesení.

Hlasování: pro 10 proti 0  zdržel se 0

Usnesení č. 48/04/P bylo schváleno.

Usnesení č. 49/04/P: závěry z jednání pracovní skupiny ÚP VÚC ÚK

( kontrola plnění usnesení č. 32/04/P)

HSR-ÚK na základě diskuse a po vzájemné dohodě přesunuje tento bod na lednové jednání předsednictva.

Hlasování: pro 10 proti 0  zdržel se 0

Usnesení č. 49/04/P bylo schváleno.

Usnesení č. 50/04/P: informace z jednání výkonného výboru HSR-ÚK

HSR-ÚK vyslechla informace JUDr. Richarda Falbra, předsedy, o průběhu a závěrech jednání VV HSR-ÚK a b e r e n a v ě d o m í:

a)       Miroslav Tlapák, místopředseda, zastupuje předsedu JUDr. Richarda Falbra v době nepřítomnosti

b)      návrh rozpočtu pro rok 2005 bude po projednání v HSR okresů předložen do lednového jednání VV a následně předsednictva

c)       návrh priorit pro rok 2005 bude po projednání v HSR okresů předložen do lednového jednání VV a následně předsednictva

Usnesení Výkonného výboru z 08.12.2004 je nedílnou součástí tohoto usnesení.

Hlasování: pro 10 proti 0  zdržel se 0

Usnesení č. 50/04/P bylo schváleno.

Usnesení č. 51/04/P: spolupráce s firmou Interel

HSR-ÚK  

I.

b e r e n a v ě d o m í

vyhodnocení spolupráce s firmou Interel.

II.

s c h v a l u j e

uzavřít mandátní smlouvu o s firmou Interel i pro rok 2005.

III.

u k l á d á

JUDr. Richardu Falbrovi, předsedovi, a Miroslavu Tlapákovi, místopředsedovi, zahájit jednání o zajištění financování mandátní smlouvy pro rok 2005.

Hlasování: pro 10 proti 0  zdržel se 0

Usnesení č. 51/04/P bylo schváleno.

V Mostě 08.12..2004

zpracovala: Ing. Jitka Hurábová

ověřil: JUDr. Richard Falbr, v.r.

 Ing. Antonín Vincenc, v.r.