Koncept společenské odpovědnosti firem a úloha HSR-ÚK

Hospodářská sociální rada podporuje koncept CSR. Na regionální  úrovní vnímá CSR jako jeden z nástrojů k dosažení trvale udržitelného rozvoje regionu a zkvalitnění života všech jeho obyvatel. Za významný považuje v tomto směru dialog soukromého sektoru  a veřejné zprávy, v němž se snaží být prostředníkem.

„CSR je dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí s firemními stakeholders.“

Evropská unie (Zelená kniha)

„CSR je kontinuální závazek podniků chovat se eticky, přispívat ekonomickému růstu a zároveň se zasazovat o zlepšení kvality života zaměstnanců a jejich rodin, stejně jako lokální komunity a společnosti jako celku.“

World Business Council for Sustainable Development

Koncept CSR je postaven na třech pilířích:

Ekonomickém

  • Etický kodex společnosti
  • Transparentnost
  • Odmítání korupce
  • Kvalitní a bezpečné produkty a služby
  • Marketingová a reklamní etika
  • Vztahy se zákazníky
  • Vztahy s dodavateli a partnery
  • Vztahy s investory

Sociálním

  • Zdraví a bezpečnost zaměstnanců
  • Rozvoj zaměstnanců
  • Work-life balance
  • Rovné příležitosti (pro muže, ženy, jiné znevýhodněné skupiny)
  • Rozmanitost na pracovišti (etnické menšiny, handicapovaní, starší lidé)
  • Garance přeškolení pro propuštěné zaměstnance
  • Firemní filantropie
  • Firemní dobrovolnictví
  • Sociální integrace
  • Podpora kvality života občanů
  • Rozvoj místní infrastruktury

Environmentálním

  • Ekologická produkce, produkty a služby (soulad s normami a standard ISO, EMAS aj.)
  • Ekologie ve firemní politice.)
  • Snižování negativního vlivu na životní prostředí
  • Udržitelný rozvoj – ochrana přírodních zdrojů

Proč být společensky odpovědný

Společensky odpovědná firma může těžit z pozitivních přínosů CSR, které jsou odrazem její snahy o lepší vztahy s okolím. Dobré jméno firmy vnímané širokou veřejností vede ke zlepšování vztahů v tržním prostředí.

Přínos CSR pro firmu, která tento koncept uplatňuje:

  • Zlepšení pověsti firmy
  • Zvýšení produktivity a kvality
  • Zvýšení loajality klientů i dodavatelů
  • Kvalitní, motivovaní a zaměstnanců
  • Snížen nákladů na nábor zaměstnanců, řešení sporů, atd.
  • Zlepšení vztahů s komunitou, v níž firma působí¨
  • Větší důvěryhodnost pro investory a instituce
  • Konkurenční výhoda vůči firmám bez CSR
  • Atd.

Kdo jsou Stakeholders

Pro efektivní naplňování CSR je nutný dialog se zainteresovanými subjekty – stakehodlers.
1. subjekty, které mají na fungování podniku nějaký hmotný zájem
2. subjekty, jež ovlivňují daný podnik nebo jsou jednáním podniku samy dotčeny

Platí zásada „pokud chcete být společensky odpovědnou firmou, komunikujte“!

Aktivity Hospodářské a sociální rady v oblasti podpory CSR

HSR-ÚK je krajskou tripartitou, z toho důvodu je vhodným místem k výměně zkušeností i prostředníkem v komunikaci mezi veřejným sektorem a firmami, mezi regionem a krajskou i ústřední vládou.

V oblast CSR se snaží:

  • Podporovat aktivity, které jsou přínosné pro region, ale přinášejí užitek i firmám, jež se na nich podílejí
  • Propagovat CSR nejen mezi firmami, ale za důležité považujeme, aby toto téma více vnímala také veřejná správa a média a začala nejen společensky odpovědný přístup oceňovat, ale také naplňovat ve svých řadách.
  • Bezplatně informovat a poskytovat poradenství o tvorbě strategií CSR a efektivním zavádění do praxe prostřednictvím seminářů a konferencí.
  • Bezplatně propagovat dobré příklady a demonstrovat na nich přínosu CSR

Zajímavé odkazy a info o CSR:
www.csr-online.cz
www.blf.cz
www.iso.cz
www.korektnipodnikani.cz
www.spolecenskaodbovednostfirem.cz
www.businessinfo.cz
http://ec.europa.eu/employment_social/soc_dial/csr/index.htm

CSR prezentace kulatý stůl